uitgestelde koffie


De volgende keer dat ik iets ga drinken in een café ga ik alvast informeren of ze ook uitgestelde koffie hebben. Het is een idee dat gisteren plots overal opdook in de media. Het concept zou ontstaan zijn in Napels en gaat er van uit dat je naast het drankje dat je voor jezelf bestelt, je  er nog eentje (of meer) extra betaalt. Deze drink je echter niet op, maar is dan voor daklozen of mensen met weinig centen die komen informeren of er een ‘uitgestelde koffie’ is. Alweer een nieuwe vorm van ‘delen’.

Je weet dus niet zelf aan wie je een koffie schenkt, en de drinker van de uitgestelde koffie weet ook niet van wij hij of zij het drankje heeft gekregen. Het model vertrekt van vertrouwen in de bar (die de uitgestelde koffie ook daadwerkelijk gaat weggeven), en kan ook uitgesteldekoffietoegepast worden in restaurants. Er zit wel een caritatief kantje aan en dit lost uiteraard de structurele problemen van de toenemende armoede niet op, al kan het aan de andere kant geen kwaad om wat generositeit te tonen.

Het is dus afwachten of het idee na Italië en Nederland nu ook hier ingang zal vinden. Het lijkt me wel iets om hier daar horeca zaken te zien met aan hun deur een bordje “hier uitgestelde koffie te verkrijgen”.

Een volgende stap is dan om niet alleen een koffie te delen, maar misschien ook eens het gesprek aan te gaan met mensen die het niet zo makkelijk hebben. Zou wel eens heel boeiend kunnen zijn.

3 reacties op ‘uitgestelde koffie

  1. Ik doe dat al jaren in stations, af en toe, een man trakteren op koffie of een maaltijd en een moment delen, waarin ik vraag naar het verhaal die ze willen vertellen. En waarin ik soms een stukje van mijn verhaal vertel. Een momentje van ‘ont-moeten’. De laatste tijd is het er niet meer van gekomen, maar naar aanleiding van ‘uitgestelde koffie’ wil ik daar zeker weer aandacht voor hebben.
    In ieder geval wil ik dit toepassen voor De Natuurfrituur. We kunnen zelfs uitgestelde frietjes bijeensparen om een bakmoment te organiseren voor mensen die de frietjes niet kunnen kopen, en toch eens willen samen komen. En dan kunnen wij met hen ook samenkomen… Mogelijkheden genoeg.
    Even praktisch: kennen wij een communicatiebureau die een paar ‘visuals’ kan maken? Dan kunnen we alvast daarmee aan de slag, veel hoeft dat niet te zijn: kaartje, raamsticker, FB pagina en blogje…Misschien vragen aan ocmw of we daar iemand vrijgesteld voor krijgen ten huize Trafiek of De Natuurfrituur…

    Like

Plaats een reactie