De energiefiets; stap 1


Het LIM project voor juni wordt ongetwijfeld de bouw van de energiefiets. Deze week zijn we het model van Wouter gaan bewonderen. Een gewone fiets staat op rollen en drijft een gelijkstroom motor aan. De stroom die zo wordt opgewekt gaat via een omvormer naar een batterij. Zo kan de energie gebruikt worden om apparaten te doen werken. Een wasmachine lukt niet, maar computer, TV, verlichting en dergelijke kunnen op die manier worden aangedreven.

De volgende weken zoeken we alle onderdelen bij elkaar en als het goed gaat kan de energiefiets vanaf begin juli ingereden worden.  Voor de uitvoering kan ik beroep doen op Werner en Wouter, twee ervaren techneuten. De vorderingen van de werkzaamheden worden hier in elk geval toegelicht. En wellicht zal de fiets ook op  de Gentse feesten te bewonderen zijn.

Wie zich ondertussen wil verdiepen in de technishe snufjes; op internet zijn kant en klare schema’s te vinden om zelf een fiets te bouwen. Klikken maar.

11 reacties op ‘De energiefiets; stap 1

  1. Waarom geen energie-fitnesscentrum? Alle toestellen die er op elektriciteit werken kunnen aangedreven worden door de energie opgewekt door de sporters. Misschien kunnen die zelfs hun abonnement terugverdienen door de centra op het net aan te sluiten.

    Like

  2. Zo’n energiefiets is natuurlijk een leuk idee. Maar ik betwijfel dat het het milieu echt ten goede komt. Volgens mij is de energie die in de productie van die onderdelen (o.a. de batterij) kruipt groter dan de energie die er voor het overige uit te halen is.

    Met het idee van een fitnesscentrum waarbij de apparaten worden gebruikt om energie op te wekken loop ik ook al langer rond. Volgens mij kan zo’n grootschalig systeem wel energie-rendabel zijn.

    Like

  3. Vanuit ligfietspositie kan je meer beenspieren gebruiken en dus efficiënter energie opwekken.
    Je kan rustig de krant lezen, of tv kijken of …
    Je gaat ook geen last hebben van zadelpijn of andere problemen ten gevolge van de slechtere bloeddoorstroming door op een zadel te zitten.
    In ieder geval interessant idee.
    Als je biologisch eet, dan produceer je al helemaal groene energie!

    Like

  4. Hey goed idee. Ik heb al een fitness ligfiets en ik ga dit idee zeker proberen, alleen ben ik niet zo technisch dus t zal wel effe duren. Ik weet alleen niet zo goed hoe want de fiets is magnetisch dus misschien kan t wel niet?

    Ik heb al wel een zonneoplader en dynamo gekocht voor de ipod en mp3 speler dus als ik buiten in de zon fiets kan ik ze mooi opladen als ze bovenop mn tas zijn gemonteerd.

    Like

  5. Hallo,

    Kan je zo’n energiefiets ook ergens kopen ? Ben niet zo handig dus om dat zelf in elkaar te knutselen zie ik niet direct zitten maar het idee vind ik geweldig !!

    Like

  6. Dag Yves,

    Voorlopig kan je zo’n fiets nog niet kopen, ik ben wel op zoek naar geïnteresseerden om dit idee verder uit te werken, en om dit een beetje te promoten komt er in het najaar een Belgisch kampioenschap energiefietsen. (af en toe eens op deze site kijken voorr de laatste info)

    Steven

    Like

  7. Beste allen,

    Ik ben lid van de werkgroep Milieuzorg op school van een school in Gent (Montessori school Klim op) Voor dag van de aarde zijn we op zoek om energie “tastbaar” te maken. Heeft er iemand een idee waar we een bruikbare “energiefiets” zouden kunnen lenen? Enkele mooie initiatieven (Dyno 2 van JNM) lijken ter ziele gegaan… Een waarborg mag geen probleem zijn, een beperkt huurbedrag kan ook (budget is helaas klein). Transport kan door ons geregeld worden.

    Met veel dank, Naten

    Like

  8. Beste lowimpactman,

    Ik ben 16, en erg geïnteresserd in de energiefiets. Ik heb al gekeken op de sites … Maar bestaan er geen sits in het Nederlands/Frans ? Of hebt u misschien plannen om zo’n fiets te maken?
    Mijn opa is zeer goed in mechanica en zal mij hierbij helpen!
    Hoe lang duurt het maken van zo’n fiets ongeveer ?

    Groeten
    Cécile

    Like

    1. dag Cécile,

      op http://www.energiefiets.be staat een redelijk goede uitleg in het Nederlands. het maken van de fiets is voor iemand die handig is niet zo tijdrovend, het bij elkaar zoeken van de onderdelen is soms lastiger.

      ik ga ook wel eens een workshop organiseren voor het maken van energiefietsen, ik kondig het hier nog wel aan als het zo ver is…

      groeten

      Steven

      Like

  9. over fietsen gesproken.
    In een spotje van man bijt hond zag ik u iets vertellen over soort fietsje; trappertje dat je kunt doen terwijl je leest. Het zou genoeg stroom opwekken voor bv tv te zien. Kun je er iets meer over vertellen bv: of je daar eventeel uwe gsm mee kunt opladen, waar de verkoopspunten zijn?
    Dank u.
    Oja, er bestaan nu schoenen: simplyschoenen die op milieuvriendelijke wijze gemaakt zijn. Kijk maar eens naar http://www.simlyschoes.com !!

    Like

Plaats een reactie