niet voor gevoelige lezers


Ik heb het boekje al een tijdje geleden uitgelezen, maar nu is het misschien een goed moment om er toch iets over te schrijven. Aangezien de media het vooral over voetbal hebben kan het geen kwaad onder ogen te zien wat verder nog zou kunnen gebeuren.

hoeoverleefikdecrisis‘Hoe overleef ik de crisis’ is de titel van dit boekje van Dick Berts. In ongeveer 100 pagina’s krijg je een overzicht van alle mogelijke praktische zaken die van pas komen als we met een ramp te maken krijgen. Het minder goede nieuws is dat, als je volgens de auteur het boekje pas gaat lezen als de crisis bezig is, je te laat bent.

In het eerste theoretische deel beschrijft de auteur de mogelijke risico’s op calamiteiten, en daarbij waarschuwt hij vooral voor de ‘zwarte zwaan’, de gebeurtenis die niemand voorzien heeft. Berts is een Nederlanden en dus gaat er veel aandacht naar mogelijke watersnood en de gevolgen ervan op de drinkwatervoorziening. Zijn opzoekwerk naar mogelijke noodplannen levert geen fraai beeld op. Over het voedselsysteem zegt hij ‘het Nederlandse voedselvoorzieningsysteem is zo kwetsbaar en staat zo op scherp, dat het bij de minste geringste verstoring zal instorten.’ Er zijn weinig redenen te veronderstellen dat we wat voedsel en water betreft in België beter scoren.

Het tweede praktisch deel gaat eerst uitgebreid in op het thema water, met een pleidooi om te zorgen dat je een keramische waterfilter in huis haalt (de Katadyn) of op zijn minst wat micropur. Er staan tips in rond het opslaan van wat voedsel en de suggestie dat als het echt niet anders kan je het meeste voedsel ook kan eten zonder koken. Rijst of pasta laat je een nachtje weken in water en kan je zo opeten. Tenslotte raad hij aan om een eenvoudige vishengel in huis te hebben. Wat ik niet wist is dat er in Nederland noodwetten bestaan (zoals een hamsterwet) en de overheid ook een site heeft met advies. Heeft er iemand weet van vergelijkbare Belgische of Vlaamse noodwetten of sites?

Wat energie betreft gaan de tips nog een stapje verder dan het bekende Low Impact leven; heel ver terug durven schakelen en dan met een paar slimme trucks op een minimum niveau overleven, daar gaat het om. Er zijn beschrijvingen van verschillende types branders, kachels en ovens en tips om met heel weinig energie toch wat licht en warmte te produceren. Er is een hoofdstukje over hygiëne (onderschat het belang van een voorraadje wc-papier en zeep niet!). Nog iets wat ik geleerd heb: een paraplu kan bij regen met radioactieve deeltjes goud waard zijn! Tenslotte staan er tips in rond communicatie (de radio zal blijven werken, internet niet, zorg dat je een opwindbare radio in huis hebt) en lijstjes met websites en spullen die je best in huis hebt.

Je hoopt bij het lezen natuurlijk dat dit het meest overbodige boek ooit zal zijn, maar tegelijk helpt het wel om te beseffen hoe kwetsbaar ons leventje wel is. En sinds het lezen heb ik toch iets meer droge voeding, lucifers en toiletpapier in huis (een paraplu moet ik me dringend aanschaffen).

23 reacties op ‘niet voor gevoelige lezers

    1. Sommige radioactieve stoffen zijn enkel gevaarlijk bij inname (al dan niet via de huid), dus het kan wel degelijk zo werken.

      Like

      1. Wel geteld één soort partikel, en alleen een alfa omdat de vervalwarde ervan snel halveert, gewoonlijk binnen de twee weken tijd.
        Maar dan moet je evengoed beschermende kleding dragen en stofmaskers, daarnaast is deze dus evengoed naast je gevallen en 90 procent kans zelfs airborne.
        Na zulke wandeling dient men zich volledig te reinigen met hogedruk water, paraplu of niet.
        Moet men dus ook rekening houden met de opgenomen straling van de deeltjes zelf.
        Beste is evacuatie of drie weken binnen blijven.
        Eens in je lichaam zelfs bij minimale dosis heeft men evengoed medicijnen tegen straling nodig die echter vrij te verkrijgen zijn dus.
        Gewoonlijk overleeft men zelfs zonder bij alfa partikels, maar kan men dus inwendige schade hebben.
        Paraplu zal dus alleen goed zijn tegen hevige regen om niet doorweekt te worden.

        Like

      2. Iodid 100 vrij te krijgen in de apotheek kost een euro, dus Renaat haal maar maar dozen voor als je langs Windscale gaat wandelen.
        Lichte radioactiviteit gaat er langs schildklier en lymfesysteem wel uit.
        Al zal je wel groene lichtgevende scheten laten.

        Like

  1. Radio is hoofdzakelijk over korte golf dan, dus neem er eentje met multibanden.
    Kosten amper een paar euro.
    Water filteren, koken, en behandelen.
    Kan met heel eenvoudige middelen.
    Brandstoffen zijn er genoeg omhanden maar dan moet je de groene instelling even laten vallen dus.
    Je kan zelfs met tafelolie en katoen een lamp maken die heel lang brand en waarop je zelfs beetje kan koken.
    Zie voor medicijnen naast hygiene, en zeker voor behandeling van wonden.
    Voedsel zou men in huis moeten hebben voor een absoluut minimum van drie weken.
    Naast evengoed een bidon water van een 20 liter schoon water.
    Regelmatig gewoon verversen of behandelen dat kan met miniem bleekwater, en dat kan je evengoed gebruiken voor ontsmetten van kleine niet open wonden en insectenbeten.
    Kan je trouwens als je zout en water hebt en energie van zonnepaneel zelf maken wist je.
    Een radio kan je maken met beetje koperdraad, een kristal uit een aansteker, en wat aluminium of een rolspoeltje.
    Afin er zijn duizenden tips hoor en ik was eens opgeleid door topmilitairen hierin voor echt ieder scenario.
    Alleen aangaande survival hoor, niets dat niet legaal is.
    En men moet het niet in een ramp zien ook niet, het kan door een extreme in klimaat maar lig er niet wakker van.
    Er zijn lijsten van wat men nodig heeft en geloof me het past in een rugzak.
    Men moet echter ook rekening houden met wat de wetgever erin te zeggen heeft.
    Bij echte rampen beslissen die volgens het rampenplan.
    Een ramp op zichzelf want zonder uitvoerende macht van politie, brandweer, civiele bescherming en zelf leger kunnen die evengoed niet veel.
    Ik kan een lijst maken van wat je echt nodig hebt en wat je eigenlijk zou moeten hebben.
    Veel van die boeken zijn leuk maar overdreven.
    Wat te doen bvb als je een botbreuk hebt of inwendige bloedingen.
    Of zelfs maar diaree.
    Wat te doen met bvb baby en zuigelingen als er een ramp zou zijn, hoe moet je die schatten voeden en verzorgen.
    En toch kan het heel eenvoudig.
    Kan u een wonde dichtnaaien, ooit aan gedacht.
    Kan u penicilline maken bvb.
    Houd dus iets meer in dan wat je in het boekje zal aantreffen en volgens mij moeten we niet meteen van rampen wakker liggen.

    Like

  2. Met een paar spullen kom je al een eind. Een kelly kettle waarmee je water verwarmt en desnoods kookt op wat droge takjes en mos, een tent, wat goede kleding, olielampjes en peut, een waterton, wat andere valuta, een waterfilter en een voorraadje houd- en eetbaar eten. Ik wil in geval van nood ongeveer een maand vooruit kunnen. Je kan niet alles voor zijn want tegen sommige dingen valt niet aan te ‘preppen’, maar als morgen de pinautomaat, supermarkt of electriciteitsnetwerk het niet meer doen, zijn we niet meteen compleet hulpeloos….

    De SAS Survivalgids is trouwens voor iedereen een aanrader, vind ik dan. Hierin staat beschreven welke planten eetbaar zijn, hoe je bepaalde eerste hulp biedt, hoe je met wat huis- tuin- en keukenspulletjes een soort survivalkit samenstelt, wat je moet doen als je de weg kwijt raakt enzovoort.

    Like

    1. Inderdaad één van de goede boeken, als je het origineel hebt van de Britse SAS militair maar ik vermeen dat je dat boek bedoeld.
      Veel heeft men niet nodig, het meeste zal je gewoon onderweg vinden.
      Men zal natuurlijk evengoed dingen moeten leren zoals vissen en jagen.
      En ik had daar al ervaring mee, ik kan dat zonder moeite zegde een persoon.
      Tot hij een konijn diende te stropen van zijn huid dus.
      Met een keukenmesje want meer hadden we niet.
      LOL

      Like

  3. http://doomguide.com/sas/
    En kijken onder downloads daar.
    Kompleet vrij goed handboek.
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_SAS_Survival_Handbook
    Mee het beste, kopen via Bol desnoods.
    Dan zijn er nog andere militaire maar die zijn dus niet vrij te vinden.
    En er is groot verschil tussen wat je als militair nodig hebt of als burger.
    Zie het echter niet in de zoveelste ramp.
    Alleen in wat zou kunnen gebeuren dat is alles.
    En doe maar een beetje ervaring op, gebruik deze boeken nooit in de context van militievorming.
    Want dan ben je de grootste idioot die er is.

    Like

  4. Jullie zullen me gek verklaren, maar wie heeft er Jodium-tabletten voor als het eens ernstig fout gaat? Ik heb een hele voorraad voor het hele gezin! Even belangrijk dus als een paraplu.
    En wat dat water betreft. Een putboring op de tweede gespannen aquifer is zeker even nuttig. Zeker het overwegen waard.
    En als het deze winter gaat fout lopen met de bevoorrading van de elektriciteit, wat er blijkbaar staat aan te komen, is het nuttig om een elektriciteitsgroep in huis te hebben. Da’s het enige, voor de rest zijn we op het ergste voorzien. Een eigen moestuin en serre met verse groenten, 2 diepvriezers vol met eten, een strategische watervoorraad van 50L, strategische voorraad van andere spullen, zoals dat toiletpapier, …

    Ik ben er al lang klaar voor! …

    Like

    1. Nope u is niet gek, zolang prepping in het kader is van survival is er niets verkeerd aan, de meeste gekken vind ik hen die dan wapens beginnen te stockeren en al, of het in het kader gaan doen van een totale vernietigingsdrang die komende is.
      Let op 21 December 2012 vergaat de wereld.
      Vroeg voor opstaan u maakt het maar één keer mee.
      Economische ontwrichting en daaruit massaal staking kan evengoed problemen zorgen.
      Paniek en hamsteren in het kader van een beurs chrash en zelfs olie te kort kan er voor zorgen dat winkelrekken leeg zijn.
      Er is genoeg wat kan fout gaan.
      En in zo een geval mag de wetgever me komen halen onder het rampenplan.
      Maar ikke dan bie, naar vrienden in Canada, te voet gewoon, en via schepen, rampenplan mogen ze steken waar daglicht niet schijnt.
      Meeste mensen onderschatten wat het inhoud een ramp echt.
      Geen voedsel, geen schoon water, gewoonlijk geen medicijnen, kans op gewond zijn.
      En voor de meeste is het heel normaal dat alles in het winkelrek ligt,
      Ik deed het en leerde het van militairen steek dat niet onder stoelen of banken.
      Omdat men daar dingen kan leren die men niet in boekjes vind.
      En aldaar ik de kans had, maar destijds was vuur leren maken een tent en al in mijn vervlogen jeugd onderdeel van de Scouts.
      En ik hoor velen het graag roepen, wij overleven het zenne, kijk een boekje op tv gezien en we kunnen het.
      Tot men op zichzelf aangewezen is met niets.
      En dus een dier de strot dient over te snijden of te strikken om eten te hebben, want planten alleen uit de natuur is niet voldoende.
      Of tot ze hars moeten maken uit den, om wonden te dichten of zo.
      En met draad en naald een wonde mogen dichtnaaien, ik had prijs op één van de eerste trips, een enorme wond in de hand net naast een slagader, trek de naald maar door uw huid, en ontsmet het dan maar met wat u heeft, met wat voorhanden.
      U gek, verre van.
      Ik ben mogelijk nog gekker.
      Het zwaarste wat ik diende te leren was als er zo iets is en men is in training is njet leren zeggen tegen hen die niet mee kunnen.
      Men bekijkt mij voor geflipt voor wat ik leerde.
      Liever dat dan viezigheid heimelijk bekijken op internet dan.
      Have fun.

      Like

  5. “Het zwaarste wat ik diende te leren was als er zo iets is en men is in training is njet leren zeggen tegen hen die niet mee kunnen.” Dat stoort mij dus geweldig aan ‘survival denken’, nl. de wet van de sterkste geldt. En dus laten we diegenen die niet tot onze ‘clan’ behoort, achter. Kijk, ik wil gerust ecologisch leven, maar dan zonder ook nog eens extra sociale kost te veroorzaken, respectievelijk om juist sociale meerwaarde te creëren en een warme samenleving te stimuleren.
    Trouwens, we zullen toch in groep moeten leven, want de ‘autonome, onafhankelijke, individueel kiezende mens’ is een illusie 😉

    Like

    1. Whatever daar gaat het zelfs niet over, leer eens eerst lezen, het handeld over scenario in rampen niet over dagdagelijks leven.
      En in groep of alleen ook niet.

      Like

      1. En zelfs dan kies ik voor een ‘beschaafde aanpak’ en zal dus uitkijken hoe ik anderen kan helpen om mee te komen in een zelfredzaamheid.

        Like

      2. Ik kan braaf mijn mond houden, maar doe dat niet als mensen zich idioot gedragen.

        Als jij mensen onder hun voeten wil geven voor het slecht lezen, dan adviseer ik je om dringend te leren goed te schrijven. Want je lange teksten bestaande uit een aaneenschakeling van losse zinnen die vaak taalkundige zwaar misvormd zijn maakt wat je neerpent moeilijk te begrijpen en zeker niet aangenaam om te lezen.

        Dat je niet beter kan/weet is je niet te verwijten, maar heb dan niet de arrogantie om anderen op hun plaats te zetten vanwege ‘slecht lezen’.

        Like

      3. Whatever renaat, uw reactie doet me echt totaal niets.
        Gewoonlijk wat u schrijft over anderen zijn dan geen zinnen van aanééngeschakelde troep, maar doorgaans gewoonlijk bedoeld om anderen zwaar te vernederen, psychologisch verwijst dit er naar dat u dan zelf eigen fouten niet moet of wil zien in uw persoonlijkheid.
        Ik ga verder zelfs niet reageren, en zelfs niet meer op deze site reageren.
        Heb heus wat anders te doen.
        Dan heeft u uw zin nietwaar Renaat?
        En u Lucie u is echt belangrijk, en stop met die kul te overwegen van zelfs tijdig te sterven voor anderen.
        Maar uw reactie voorheen was totaal ongegrond.

        Like

    2. En zelfs over die redzaamheid gaat het dus niet, u kent totaal niets van het onderwerp survivalisme in zulk scenario, laat staan zelfredzaamheid.
      U had beter verzocht waar gaat deze njet dan over.
      En in scenario van een echte ramp overleeft u zelfs geen week.

      Like

      1. dat wil ik graag geloven. De vraag natuurlijk is of ik zo belangrijk ben, dat ik ‘mag’ overleven ten koste van anderen? Ik denk het niet. Zelfs nu overweeg ik op tijd te sterven, zodat meer mogelijkheden overblijven voor ‘de anderen’…

        Like

    3. Zijn Njet bestaat uit dingen die u totaal verkeerd interpreteerde.
      Tegen mensen die ondanks enorme kwaliteiten omtrent survivalisme dus steevast zullen kiezen voor wapens op de eerste plaats.
      Die mogen zonder één woord van uitleg meteen vertrekken bij hem.
      En een andere Njet in verband van een militaire die zwaar gewond was na een dropping, en hij dus haar leven gered.
      Principieel gezien diende hij haar achter te laten, en ze zegde dit ook.
      Had hij het gedaan dan had ze het niet overleefd.
      Hij heeft ze meer dan 86 Km uit de wouden van Alaska gedragen.
      Het koste hem een wervel in de rug.
      Zeker één Njet in het pakket is neen zeggen tegen iemand die door verwondingen dus niet zal overleven.
      In omstandigheden die verzoeken dat men dient snel weg te trekken dient men deze achter te laten.
      En dat druist tegen alles in een mens.
      Er is duidelijk verschil tussen hen die survival doen en preppers.
      Patrick vind preppers dikke zever.
      Zich voorzien op bepaalde dingen zeker wel, maar niet in het kader van de wereld vergaat, of de zoveelste samenzwering ook niet.
      Volgens mij heeft u een beetje te snel dus gereageerd Lucie.
      Hij heeft zelfs verscheidene mensen gered uit een brand, waaronder één woningbrand, één autobrand, en één brand waar iemand die een bromfiets bestuurde in vlammen stond toen de brandstoftank was ontploft.
      In zulke omstandigheden dient men ongelooflijk koud te zijn en zonder angst.
      De mensen die erop stonden te zien deden geen zak toen.
      Ik heb zelfs geweten dat die keek in de loop van een wapen, de kogels erachter.
      En gewoon ijskoud bleef, en de ander afdroop.
      Alsook mijn stiefvader het pak slaag van zijn leven verkochte toen die mijn moeder met een pook van de haard de rug had stuk geslagen.
      Niemand durfde tegen die bullebak op te treden, Patrick hoewel hij tegen geweld is, sloeg hem vakkundig bij elkaar.
      Recent zelfs een kind van een paar jaar oud dat op straat werd mishandeld door een oppas.
      Niemand deed iets maar hij ging tussen deze en het kind staan.
      Hij heeft geen geweld gebruikt, maar de ander durfde het kind niet meer aan te raken.
      Jaren geleden heeft hij een kinderwagen in Antwerpen voor een tram weg getrokken die met de band in het spoor vast zat.
      En het kindje erin gered.
      En de resumé stopt niet.
      En als iemand dank u zegde tegen hem dan voelde hij zich niet goed.
      Omdat men die zaken doet zonder dat er iets tegen over staat.
      U moet van wat ik schrijf zelfs niets geloven.
      Patrick zal waarschijnlijk zelfs niet meer reageren op deze site.
      Heeft er reden voor.
      Dit blog is heel goed.
      De man die het oprichtte een heel goed en wijs man.
      Maar bepaalde die reageren komt de spuigaten uit.
      Discussie mag doch het gaat meer dan eens voorbij de grens.
      En toch had Patrick voor u een warm hart.
      Van waaruit heeft u gereageerd vanuit de onduidelijke context van de geformuleerde woorden.
      Of was het een visie die u zich voorhoud van zo zit de zaak in elkaar.
      Wel lijkt me dat u er naast zat.
      Eender hoe.
      De zaken die hij deed zijn evengoed dus survival en de wet van de sterkste in de meeste wijsheid.

      Like

  6. Ik vind de bijdrage van Patrick en/of Veerle belangrijk omdat wat eerst ‘gemeenschappelijk’ lijkt , toch grote verschillen kan herbergen. Ik heb inderdaad een bepaalde ethiek, en ‘fundamentele bescheidenheid’ in termen van ‘heb ik een wel een plaats in deze wereld’ hoort daarbij. Dat is niet juist of fout , maar wel een diepe drijfveer in mijn leven. Ik weet eigenlijk zo niet of de ‘middel doel verhouding ‘ van mijn leven wel klopt. Misschien wel, en is het goed dat ik besta en doe wat ik doe (en daarbij middelen verwerf om het te doen). Maar misschien klopt de rekening niet, ben ik ‘sociaal overbodig’ voor deze maatschappij en zou ik beter ‘stilletjes verdwijnen’. Ik ben dus niet à priori overtuigd van mijn (meer)waarde voor de wereld, hoewel ik wel overtuigd ben dat ik iets te bieden heb. Maar men moet het ook nog willen ‘afnemen’…
    Ah, ik ben natuurlijk een beschadigd mens, en weet dus wel waar die houding vandaan komt. Maar het is goede oefening in bescheidenheid, wat de uitkomst ook is…

    Like

    1. U is net heel belangrijk in deze wereld Lucie, mijn reactie klopte niet naar u toe, het spijt me, sorry.
      Sociaal overbodig, neen is u niet, stil verdwijnen zeker niet, er zijn er die u werkelijk nodig hebben,
      U is een leraar weet u, ik weet dit met zekerheid, alleen is het voor die leraars heel moeilijk tegenwoordig definitie daar aan te geven.
      Iemand heel wijs, hij noemt Tao gaf me wat men erin moet doen.
      Leraar in Hoe, Wat en Waarom zegde hij, en de waarheid is dat dit drie verschillende gebieden zijn.
      Bij u en hij bedoelde naar mij toe is het in Hoe zegde hij, daar moet u de weg in vinden.
      Dus dat kan voor u op ander gebied Lucie.
      Men kan dit alleen leren als men doorzet, dus geef niet op.
      En even iets rechtzetten voor Renaat, dat alter ego Veerle Messier, is niet mijn alter ego, ze was bij me om me te helpen uit Canada gekomen, omdat ik rondloop met drie gebarsten wervels in de rug, die waren al beschadigd voorheen, mijn verhuis deed de rest het word terug operatie dus, ik kan dus zo goed als niet lopen.
      Ik ga echter niet meer veel reageren op dit blog.
      Dit is er om elkaar te helpen om oplossingen te vinden, niet om elkaar uit te schelden, dit blog is het werk van Steven, en hij moet daar voor gerespecteerd worden, scheldpartijen maken dit stuk anderen lezen dit ook.

      Like

Plaats een reactie