vooruit: achteruit


Dit weekend is een stukje oude Low Impact droom eindelijk in vervulling gegaan. Het idee om autonoom te worden voor elektriciteit…
Ik heb namelijk een zonnepaneel op het dak. Ik maak daarbij gebruik van een paneel van 1,6 op 1 meter met een vermogen van 240 watt. Dit is goed voor een maximale opbrengst van 200 kWh per jaar. Ik heb dit op de kop kunnen tikken via een vriend die regelmatig beurzen rond hernieuwbare energie bezoekt en daar een demonstratie-exemplaar heeft gekocht op het einde van de beurs.

Daarnaast gebruik ik een Gridfit Inverter. Dit toestel komt uit Nederland en is een plug-in Inverter. De Gridfit 250 omvormer is ontworpen voor een hoog rendement en een lange levensduur.  De Gridfit kan je op de huisinstallatie aansluiten door middel van een normale stekker in het dichtstbijzijnde stopcontact. Indien de netspanning te hoog of te laag is, of indien de netfrequentie teveel van 50 Hz afwijkt, schakelt de omvormer automatisch uit. Ook als de netspanning uitvalt schakelt de omvormer onmiddellijk uit.

Hij voldoet dan aan alle eisen van de Nederlandse energiebedrijven en is er vrij te koop. Via internet kan je dit toestel echter makkelijk bestellen. Het installeren is bijzonder simpel. Je sluit het paneel via twee stekkers aan op de inverter, en stopt het stopcontact in de stekker en vanaf dan zie je elektriciteitsmeter traag achteruit draaien. Zo had ik gisteren met een normaal verbruik nog 0,5 kWh winst… Bij eventuele verhuis is dit ook makkelijk mee te verhuizen en opnieuw op te stellen.

Zo’n systeem kan je natuurlijk niet vergelijken met de grote installaties op het dak zowel wat prijs als opbrengst betreft. Maar voor mensen die erg weinig gebruiken (ik heb genoeg aan 200 kWh per jaar) is dit natuurlijk wel een oplossing. Het is een beetje jammer dat dergelijke doe-het-zelf pakketten niet in ons land te koop zijn.

Echt autonoom ben ik nog niet, want de stroom gaat naar het net en wordt dus niet opgeslagen in batterijen ofzo. Dus als de netstroom uitvalt moet ik toch nog beroep doen op de energiefiets.

Voor deze totale  investering van 520 euro krijg ik geen subsidie en ook geen groene stroomcertificaten. Het zal dus ongeveer 15 jaar duren om de financiële investering terug te verdienen. (tegen de huidige prijzen én als er in die tijd niks mis gaat met het paneel of de inverter natuurlijk.) Aangezien ervan uitgegaan wordt dat de ecologische impact van de productie van zonnepanelen pas na vijf jaar is terugverdiend, kan ik pas van een positieve impact op mijn voetafdruk spreken vanaf 2015. Dat is nog even natuurlijk, maar een beetje vooruitdenken kan natuurlijk geen kwaad.

11 reacties op ‘vooruit: achteruit

  1. Wij komen met de productie van onze installatie ook ongeveer rond, maar we spreken dan inderdaad over een jaaropbrengst van meer dan 3000kWh effectief.
    Belangrijk blijft wel om ook te investeren in duurzame toestellen, zoals een A++ koelkast en dito diepvriezer, een zuinige TV, een laptop in plaats van een dekstop enz. Wij waren voor onze eco-inspanningen (anno 2001) gestart met ongeveer 6000kWh, en dan deden we het al zuiniger dan de meeste vrienden en familieleden. Nu doen we nog beter.

    Maar alles is voor verbetering vatbaar. Ik wil de aardgasfactuur nog drastisch naar beneden krijgen, dus ben ik aan het onderzoeken voor een grote zonneboiler (oppervlak ongeveer 15 m²). Ik had gedacht aan een luifel, aangezien het dak al vol ligt met PV-panelen. En zo kan ik met technologie toch mijn ecovoet (tesamen natuurlijk met een mentaliteitsverandering) drastisch beperken.

    Like

  2. dag Steven,

    was die opbrengst van maandag?hoeveel had je dan zondag?

    mss zouden we er nog een meter moeten tss zetten die de werkelijke opbrengst weergeeft.

    is eigenlijk simpel te maken.een goedkope energiemeter en er omgekeerd tss monteren.heb dit al eens gedaan

    of je mag dit lenen van me

    groetjes

    Like

    1. dag Kurt,
      ik ben nu een paar dagen aan zee, dus kan ik dan de opbrengst wel zien (enkel de koelkast staat nog op). ik heb er ook een gewone kWh meter tussen gezet, normaal gezien moet ik daarmee ook de opbrengst kunnen meten?
      ik hou je op de hoogte…

      steven

      Like

  3. 😉
    oei, een beursmodel … ruikt naar dure potten en pannen … met wat voor auto reed die vriend ? moest ie nog net een vliegtuig halen ?
    😉

    toch een mooie aanwinst !

    Like

  4. @ Piet,

    Je moet alles als een en-en-verhaal zien. En isolatie, en een zuinige ketel, en zonnepanelen, en rolluiken, en zuinige toestellen én tot slot een andere mentaliteit. Bij mij was er eerst 30cm dakisolatie, de zonnepanelen zijn pas veel later gekomen. En het is maar goed dat je enkel nog kunt genieten van certificaten als je huis ook eerst in orde is.

    Like

  5. aan Groenhuis:

    Ons strijdplan om het gasverbruik te verminderen:

    Wij hebben sinds mei 2007 een zonneboiler, voor ons gezin van 5 personen. De 5 panelen hebben we zelf gemaakt tijdens een KWB-weekend, en we hebben een nieuwe boiler van 400 liter gekocht. Mijn man heeft de hele installatie met veel geduld aan elkaar gesoldeerd.

    In de winter verbruiken we ruim 200m³ gas aan verwarming, sanitair warm water, koken en gaswasdroger. In de zomermaanden geraken we dankzij de zonneboiler, het uitzetten van de verwarmingsketel, en het enkel drogen op een droogrek, aan slechts 5m³ gas (enkel om te koken). We hebben zelfs onze wasmachine aangesloten op de zonneboiler.

    We plannen voor de komende winter de bouw van een finoven, die niet alleen ons huis efficiënter moet verwarmen dan ons huidige kacheltje, maar die ook het water van de boiler zal verwarmen.

    Like

Plaats een reactie